دکتر پروانه آزمایش فرد

تاريخ تولد :  -
پست الکترونیکی : 
سوابق : 
استاد باز نشسته- دانشگاه تهران
تلفن : 
-
تحصيلات : 
دکتری تخصصی
تلفن همراه : 
-
تخصص : 
-
وب سایت : 
-
فايل الحاقي : 
-

سایر اطلاعات : 

پروانه آزمايش‌فرد فرزند سيد جواد آزمايش‌فرد در بهمن‌ماه 1319شمسي در تهران متولد شد و با يك خواهر و چهار برادر در سايه‌ي تلاش پدر و مادر به تحصيل مشغول شدند. خواهر و برادرها همواره خواهر بزرگتر را از نظر اخلاق و رفتار و تلاش در زندگي سرمشق قرار مي‌دادند و همگي در رشته‌هاي پزشكي، كشاورزي، علوم و مهندسي موفقيت‌هاي قابل توجهي كسب كرده‌ و منشا خدمات ارزنده‌اي مي‌باشند.

پروانه آزمايش‌فرد دوره‌ي ابتدايي و متوسطه را در مدارس تهران در سال 1339 به پايان رساند و در همان سال وارد دانشكده‌ي كشاورزي دانشگاه تهران شد و در سال 1343 در رشته‌ي كشاورزي با گرايش دفع آفات مدرك فوق ليسانس گرفت و در اين سال عنوان كارشناس گروه حشره‌شناسي و دفع آفات دانشكده‌ي كشاورزي دانشگاه تهران مشغول به خدمت شد و در انجام كارهاي آزمايشگاهي و همكاري در اجراي طرح‌ها پرداخت.

ايشان در سال 1343 با دكتر مرتضي اسماعيلي استاديار گروه حشره‌شناسي و دفع آفات دانشگاه تهران ازدواج كرد و ثمره‌ي اين ازدواج دو پسر و يك دختر هستند كه در رشته‌هاي فيزيك هسته‌اي و مكانيك، پزشكي و عمران فارغ‌التحصيل و مشغول به كار هستند. وي در سال 1346 وارد دوره‌ي كارشناسي ارشد در رشته‌ي گياه‌پزشكي دانشگاه تهران شد و در سال 1349 مدرك فوق ليسانس مهندسي گياه‌پزشكي را از دانشگاه تهران دريافت كرد و با سمت مربي دانشگاه تهران به خدمت ادامه داد و در سال 1352 در دانشگاه منهتان دانشگاه ايالتي كانزاس آمريكا به ادامه‌ي تحصيل پرداخت و پس از ورود به دوره‌ي دكتري حشره‌شناسي و گذراندن واحدهاي درسي شروع به انجام تحقيقات رساله در زمينه‌ي بررسي بيوسيستماتيك ملخ‌ها با تكيه بر فون ملخ‌هاي بومي شاخك كوتاه دامنه‌ي جنوبي البرز نمود و بر طبق برنامه‌ي زمان‌بندي‌شده و جهت ادامه‌ي قسمتي از اين تحقيق در ايران در سال 1355 به ايران بازگشت نمود، مطالعات در گروه گياه‌پزشكي دانشگاه تهران ادامه يافت و گزارشات جهت اظهار نظر به استاد راهنما در دانشكده‌ي منهتان ارسال مي‌شد. جهت تكميل تحقيقات و تدوين رساله بازگشت به دانشگاه مانهتان در سال 58-1357 فراهم نشد و لذا اين تحقيقات به صورت مقاله‌هايي در خارج و داخل كشور به چاپ رسيد. ايشان در سال 1358 وارد دوره‌ي دكتري حشره‌شناسي كشاورزي دانشكده‌ي دانشگاه تهران شد و در سال 64 به پايان رساند و در سال 1365 به مرتبه‌ي استادياري و در سال 1374 به درجه‌ي دانشياري و در تيرماه 1385 به مرتبه‌ي استادي دانشكده‌ي علوم و مهندس كشاورزي پرديس كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران نائل آمدند.

پروانه آزمايش‌فرد در طي سال‌هاي خدمت در دانشگاه تهران 25 مقاله‌ي علمي تحقيقي در مجلات خارجي و داخلي به چاپ رسانده كه عنوان‌ها، نام مجله، تاريخ و محل انتشار آن‌ها در سوابق علمی ايشان ذكر شده است.

وي با شركت در 20 كنگره‌ي بين‌المللي، سمپوزيوم‌ها و كنفرانس‌هاي بين‌المللي در خارج كشور 27 مقاله در زمينه‌ي حشره‌شناسي كشاورزي، مديريت كنترل و حفظ نباتات و تاكسونومي ارائه كرده و همچنين در 18 كنگره و كنفرانس حفظ نباتات در داخل كشور 32 مقاله كه بعضي از آن‌ها مشترك با همكاران مي‌باشد ارائه كرده و عنوان‌ها و تاريخ و محل برگزاري كنگره‌ها و كنفرانس‌ها در سوابق علمی ايشان منعكس شده است.

پروانه آزمايش‌فرد يكي از مؤلفين كتاب حشره‌شناسي كشاورزي (دو مؤلف ديگر دكتر مرتضي اسماعيلي و دكتر ميركريمي) مي‌باشند كه در سال 1370 در انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسيد و بنا به تصويب شوراي انتشارات دانشگاه تهران در سال 1371 جايزه و لوح تقدير از وزير محترم فرهنگ و آموزش عالي دريافت نمود.

دهمين چاپ اين كتاب توسط ايشان و همكار ديگر با تجديد نظر كامل در سال 1390 به چاپ رسيد.

خدمات آموزشي ايشان در دانشگاه تهران در دوره‌هاي دكتري، كارشناسي ارشد و كارشناسي به اين قرار است: وي 48 رساله‌ي دكتري و پايان‌نامه‌ي كارشناسي ارشد را راهنمايي يا مشاوره نموده‌اند.

تدريس دروس مديريت كنترل آفات، سيستماتيك حشرات، اصول و قوانين تاكسونومي و نام‌گذاري حشرات و سيستماتيك حشرات نارس براي دوره‌هاي دكتري و كارشناسي ارشد.

تدريس دروس: حشره‌شناسي كشاورزي، آفات درختان ميوه، آفات گياهان زراعي و طبقه‌بندي حشرات براي دوره‌ي كارشناسي به عهده‌ي ايشان بوده است.

ايشان مجري 6 طرح تحقيقاتي با تصويب مركز پژوهشي دانشگاه تهران بوده كه قسمتي از بودجه‌ي آن در انجام تحقيقات رساله‌هاي دكتري و فوق ليسانس كمك مؤثري داشته است و همچنين در اجراي 8 طرح مشترك با ساير همكاران گروه گياه‌پزشكي مشاركت داشته‌اند.

ايشان عضو انجمن حشره‌شناسي ايران، عضو انجمن بين‌المللي اورتوپتريست‌ها و عضو انجمن حشره‌شناسان سلطنتي انگلستان مي‌باشند.

6.1.15.0
V6.1.15.0