انجمن حشره شناسی ایران با هدف توسعه و پیشرفت علم حشره شناسی در ایران در سال 1347 تاسیس شد. این انجمن یکی از قدیمی ترین تشکل های مردم نهاد و غیردولتی و یکی از بزرگترین انجمن های تخصصی در ایران و منطقه محسوب می شود و در حال حاضر دارای 1500 عضو در 4 گروه اعضای پیوسته (متخصص)، دانشجویی، افتخاری و حقوقی (موسسات، سازمان‌ها و شرکت ها) می باشد. اعضای هیات مدیره که منتخب مجمع عمومی هستند، هیات اجرایی انجمن را تشکیل می دهند. ماموریت اصلی انجمن ایجاد ارتباط بین حشره شناسان و دانشمندان ایران، منطقه و جهان برای همکاری در زمینه های آموزشی و پژوهشی است.

انجمن حشره شناسی ایران همایش های ملی و بین المللی متعددی را برای متخصصین حشره شناسی در مؤسسات و دانشگاههای کشور سازماندهی و برگزار می کند و از این طریق فرصتهای مناسبی را برای اعضاء، دانشمندان و سازمان های علاقه مند فراهم می آورد تا در مورد آخرین یافته ها و پیشرفت های علمی در شاخه های مختلف علوم حشره شناسی محض و کاربردی شامل کنترل بیولوژیک، اکولوژی، فیزیولوژی، سم شناسی، پاتولوژی و رده بندی حشرات تبادل نظر و اطلاعات نمایند.

انجمن حشره شناسی ایران دو مجله بین المللی یک خبرنامه را به شرح زیر منتشر می کند:

Journal of Entomological Society of Iran

 این مجله که انتشار خود را از سال 1351 شروع نموده است، یک مجله علمی و پژوهشی و بین المللی است که به صورت فصل نامه منتشر می شود. نامه انجمن حشره شناسی ایران مقالات تحقیقاتی، تک نگاشت ها و مقالات کوتاه (یادداشت علمی) را در همه شاخه های علم حشره شناسی برای داوری و چاپ می پذیرد.  نویسندگان از سراسر جهان می توانند نوشتارهای علمی خود را که به سایر مجلات ارسال نشده و یا به چاپ نرسیده باشند به این مجله ارسال نمایند.  

 

Journal of Insect Biodiversity and Systematics

این مجله که از سال 1394 با همکاری دانشگاه تربیت مدرس منتشر می شود یک مجله علمی و پژوهشی و بین المللی است که یافته های علمی در زمینه تنوع و رده بندی حشرات و سایر بندپایان زنده و منقرض شده را منتشر می کند. انواع مقالات در زمینه تنوع زیستی و رده بندی بندپایان شامل تجدید نظر، کاتالوگ، تک نگاشت، توصیف واحدهای رده بندی جدید، کاربرد زیست شناسی و تشریح در رده بندی، شجره شناسی، تکامل، الگوهای انتشار جغرافیایی و چک لیست های منطقه ای قابل بررسی و چاپ در این مجله می باشد.

 

خبرنامه انجمن

 در هر انجمنی یک از اهداف مهم اطلاع رسانی در مورد اخبار و رخدادهای انجمن در طول سال می باشد.  قبل از توسعه و رواج رسانه های اجتماعی، انجمن حشره شناسی خبرنامه ها را که در برگیرنده اخبار هیات مدیره، نشست ها، سخنرانی ها، کنفرانس ها، جلسات هم اندیشی، رخدادها و زندگینامه پیشگامان حشره شناسی بودند به صوت چاپی تهیه و برای اعضا ارسال می نمود. تا سال 1398 حدود 70 شماره از خبرنامه انجمن با مشارکت تعدادی از اعضا و تحت مدیریت دبیر اجرایی انجمن به چاپ رسیده است. همکارانی که علاقه مند به تهیه خبر و به اشتراک گذاشتن اطلاعات با سایر اعضا هستند می توانند از طریق دورنگار و ایمیل انجمن اطلاعات خود را ارسال نمایند:

تلفن: 22427037-21

دورنگار: 22427037-21

ایمیل: entomosociran@gmail.com



6.1.15.0
گروه دورانV6.1.15.0